Szkiełkowanie jest procesem obróbki powierzchni bardzo zbliżonym do piaskowania. Różnica polega na tym, że zamiast ziaren korundu używane są kuleczki szklane. Dzięki temu powierzchnia po szkiełkowaniu nie jest poszarpana i wyostrzona jak w przypadku piaskowania, ale jest gładka, co ma istotne znaczenie przy elementach motocyklowych, ponieważ gładka powierzchnia nie przyciąga tak łatwo brudu z ulicy, jak powierzchnia po piaskowaniu. Innymi słowy pod mikroskopem powierzchnia elementu piaskowanego przypomina Tatry, a po szkiełkowaniu już co najwyżej Bieszczady.
Szkiełkowanie jest doskonałą alternatywą dla żmudnego polerowania silnika szczotkami drucianymi, płótnem ściernym, ewentualnie innymi druciakami. Powierzchnia po szkiełkowaniu nie jest błyszcząca, lecz ma jedwabisty satynowy półpołysk. Jak na dłoni wychodzą niestety wszelkie wady odlewu, takie jak mikropęknięcia, czy wżery. Widać po prostu wszystko to, co wcześniej było zapchane brudem. Dzięki szkiełkowaniu z największego brudasa można zrobić czyścioszka, a z najbardziej zaniedbanego zabytku, piękne cacko.
Szkiełkowanie idealnie nadaje się do czyszczenia elementów aluminiowych, takich jak silnik, bębny hamulcowe itp. Elementy żeliwne, stalowe lub pokryte lakierem lepiej oddać do piaskowania, będzie taniej i dla tych materiałów skuteczniej.
Przykładowe realizacje:




Materiały:



